https://tidsskriftet-ip.no/index.php/intpol/issue/feedInternasjonal Politikk2023-12-05T12:42:50+01:00Tidsskriftet Internasjonal Politikkip@nupi.noOpen Journal Systems<p>Internasjonal Politikk er det ledende skandinaviskspråklige fagtidsskriftet innen internasjonale studier. Tidsskriftet legger til grunn en åpen og bred tilnærming til fagområdet, som tar utgangspunkt i det vi studerer, heller enn hvordan vi studerer det.</p>https://tidsskriftet-ip.no/index.php/intpol/article/view/6156Norge og EU: Betydningen av medlemskap2023-12-05T12:42:50+01:00Pernille Riekerpr@nupi.noElsa Lilja Gunnarsdottirelsa.lilja@nupi.no<p>Europa er i endring, og vi ser nå en gryende diskusjon om Norges forhold til EU. Dette er nødvendig ettersom Norges avtaler med EU ble fremforhandlet i en tid da verden så veldig annerledes ut. Den sittende regjeringen besluttet våren 2022 å sette sammen et utvalg for å vurdere erfaringene med EØS-avtalen de siste ti årene eller siden sist gang en omfattende utredning av Norges avtaler med EU ble foretatt i 2012 (NOU <a class="literature_reference" href="#RF5">2012</a>: 2). I tillegg til å få i oppdrag å vurdere norske erfaringer med EØS-avtalen, har utvalget blitt bedt om å vurdere erfaringene Storbritannia (siden brexit), Sveits og Canada har fra sitt avtalebaserte samarbeid med EU. Det regjeringen derimot ikke har bedt utvalget om, er å gjøre en tilsvarende vurdering av hva et eventuelt norsk medlemskap i EU ville betydd for ulike sektorer. Selv om det ikke er vanskelig å finne en politisk forklaring på hvorfor medlemskapsalternativet ble utelatt i regjeringens mandat til utvalget, så finnes det ingen god faglig begrunnelse for det ettersom medlemskap er et reelt alternativ. Med denne fokusspalten ønsker vi derfor å supplere utvalgets rapport, som er planlagt publisert våren 2024, med en analyse av medlemskapsalternativet.</p> <p><strong>Abstract in English:</strong><br /><strong>Norway and the EU: The Significance of Membership</strong><br />Europe is changing and we are now seeing an emerging discussion about Norway’s relationship with the EU. This is necessary, since Norway’s agreements with the EU were negotiated at a time when the world looked very different. The current government decided in the spring of 2022 to put together a committee to assess experience with the EEA agreement over the past ten years (the last time a comprehensive investigation/evaluation of Norway’s agreements with the EU was conducted was in 2012). In addition to being tasked with assessing Norway’s experience with the EEA agreement, the committee was asked to assess the experiences of Great Britain (since Brexit), Switzerland and Canada in regards to their agreements with the EU. The government did not asked the committee, however, to carry out a corresponding assessment of what a possible Norwegian EU membership would mean for different sectors. Although it is not difficult to find a political explanation for why the membership option was not included in the mandate the government granted the committee, there are no good research-based justifications for this, as membership is indeed an option. With this special issue, we therefore wish to supplement the committee’s report, which is scheduled to be published in the spring 2024, with an analysis of the membership option.</p>2023-12-21T00:00:00+01:00Opphavsrett (c) 2023 Pernille Rieker, Elsa Lilja Gunnarsdottirhttps://tidsskriftet-ip.no/index.php/intpol/article/view/5698Utviklingen av USAs militære tilstedeværelse på NATOs østre flanke – beroligelse av allierte, avskrekking av Russland og eskaleringskontroll2023-06-20T14:32:48+02:00Eskil Jakobseneskil.jakobsen@nupi.no<p>I takt med økende russisk revansjisme og aggresjon fra 2014 har USAs tilnærming til militær tilstedeværelse på NATOs østre flanke gjennomgått en endring. Overordnet kan utviklingen oppfattes som endring i rasjonale fra beroligelse av allierte til avskrekking av Russland gjennom straff og de seneste år avskrekking gjennom nektelse. Dette har resultert i endrede strukturer for tilstedeværelse, med påfølgende endring i disposisjoner på bakken som har bidratt til å øke troverdigheten til NATOs avskrekkingsdoktrine. Den retoriske offensiviteten i den amerikanske strategiske kommunikasjonen har også blitt mer kraftfull og øvingsaktiviteten oppskalert. Dette indikerer endring i amerikansk oppfatning av hva som oppfattes som eskalerende virksomhet. Det foreligger tverrpolitisk enighet om videreføring av amerikansk <em>deep-engagement</em> i Europa, som også kan spores i det amerikanske militærvesenet. Dette underbygger teorien om en «institusjonalisert praksis» for militær tilstedeværelse og stormaktsbestandighet. Den økte troverdigheten til USAs og NATOs avskrekking på den østre flanken senker sannsynligheten for fait accompli-scenarioer. Dette har sikkerhetspolitiske implikasjoner for land lokalisert andre steder som Russland kan ønske å utfordre, både konvensjonelt og med sammensatte virkemidler.</p> <p><strong>Abstract in English:</strong><br /><strong>The Evolution of US Military Presence on NATO’s Eastern Flank: Reassuring Allies, Deterring Russia, and Managing Escalation</strong><br />Concurrent with increasing Russian revanchism and aggression from 2014, the US approach to military presence on NATO’s Eastern flank has evolved. Overall, the development could be perceived as change in rationale from reassurance of allies to deterrence of Russia by punishment and, in recent years, deterrence by denial. This has resulted in altered structures for presence, resulting in changes of dispositions on the ground that has contributed to increasing the credibility of NATO’s deterrence doctrine. The rhetorical offensiveness of U.S. strategic communication has also become more powerful and exercise activity scaled up. This indicates a change in US perception of escalating activity. There is persistent bipartisan agreement on the continuation of US deep-engagement in Europe, with similar perceptions in the US military-leadership. This underpins the theory of an “institutionalized practice” of military presence and Great Power Persistence. The enhanced credibility of US-NATO deterrence on the Eastern flank lowers the likelihood of fait accompli-scenarios. This has security implications for countries located elsewhere that Russia may wish to challenge, both conventionally and through Hybrid means.</p>2023-09-29T00:00:00+02:00Opphavsrett (c) 2023 Eskil Jakobsenhttps://tidsskriftet-ip.no/index.php/intpol/article/view/6155Sverige som EU-medlem: från motvillig till engagerad europé2023-12-04T20:58:35+01:00Göran von SydowGoran.vonSydow@sieps.se<p style="font-weight: 400;">Sverige blev medlem i Europeiska unionen (EU) i januari 1995. Medlemskapet har förändrat förutsättningarna för den svenska demokratin i flera hänseenden. Den här artikeln behandlar medlemskapets effekter på svenska konstitutionella förhållanden, inklusive relationen mellan de centrala statsorganen. Därefter diskuteras de svenska partierna och den allmänna opinionens förhållningssätt till EU. Den allmänna opinionen har över tid utvecklats i en betydligt mer EU-positiv riktning. Det gäller dock inte frågor om ytterligare fördjupning av EU eller svensk anslutning till euron. Frågan om hur Sverige samarbetar med andra medlemsstater lyfts fram. Sveriges samarbete med länder i den geografiska närheten är omfattande. Bland de sakfrågor som Sverige har prioriterat som EU-medlem finns konkurrenskraft och den inre marknaden, klimat- och miljöpolitik, de grundläggande värderingarna samt EU:s utvidgning och utrikespolitik. Sverige har varit mindre entusiastiskt över ökade medel till EU:s budget, starkare gemensam social- och arbetsmarknadspolitik, ökad överstatlighet och stärkt försvarssamarbete. De breda framtidsfrågorna, inklusive frågor om institutionell reform, har sällan mötts av större intresse i Sverige. I ljuset av den nu pågående diskussionen om utvidgning och reform av EU vore det rimligt om dessa frågor fick större plats i den svenska debatten.</p> <p style="font-weight: 400;"><strong>Abstract in English:</strong><br /><strong>Sweden and the EU: From Reluctant to Commited European</strong><br />Sweden became a member of the European Union (EU) in January 1995. Membership has affected the conditions for Swedish democracy in several respects. This article deals with the effects of membership on Swedish constitutional arrangements, including the executive-parliamentary relationships. This is followed by a discussion of the role of Swedish political parties and the development of public opinion towards the EU. Over time, public opinion has developed in a much more pro-EU direction. However, this does not apply to questions of further deepening of the EU or to Sweden’s accession to EMU. The issue of how Sweden cooperates with other Member States is highlighted. Sweden’s cooperation with countries in the geographical vicinity is extensive. Issues that Sweden has prioritised as an EU member include competitiveness and the internal market, climate and environmental policy, fundamental values, and the EU’s enlargement and foreign policy. Sweden has been sceptical of an increased EU budget, stronger common social and labour market policies, increased supranationalism and strengthened defence cooperation. Issues concerning the future of the EU, including questions of institutional reform, have rarely been met with greater interest in Sweden. In the light of the current discussion on enlargement and reform of the EU, it would seem logical for these issues to be given greater prominence in the Swedish debate.</p>2023-12-21T00:00:00+01:00Opphavsrett (c) 2023 Göran von Sydowhttps://tidsskriftet-ip.no/index.php/intpol/article/view/6113Finland som fullt integrert nordisk EU-medlem: Erfaringer fra de siste ti år2023-11-20T21:30:38+01:00Juha JokelaJuha.Jokela@fiia.fi<p style="font-weight: 400;">Denne artikkelen ser på Finlands erfaringer med EU-medlemskap de siste ti årene. Den starter med å analysere erfaringer fra tre sentrale politikkområder i EU: (i) EUs sikkerhets- og forsvarspolitikk; (ii) Den økonomiske og monetære union (EMU); og (iii) EUs grønne omstilling. Deretter drøfter artikkelen hvordan utviklingen i EU har påvirket det parlamentariske demokratiet i Finland. Artikkelens analytiske rammeverk trekker på europeiserings-litteraturen og setter søkelys både på finsk tilpasning til EUs beslutninger og på arbeidet med å fremme finske interesser i EU. Artikkelen viser også hvordan flere alvorlige kriser den siste tiden ytterligere har understreket viktigheten av EU for Finland. Analysen av Finlands involvering i ulike politikkområder viser også hvordan den finske regjeringen og parlamentet arbeider aktivt både for å fremme finske interesser på EU-nivå og med iverksetting (og tilpasninger til) vedtatte EU-beslutninger på nasjonalt nivå. Finland er klar over sin relative innflytelse i EU, men anser seg likevel som en av regelskaperne i unionen ettersom de er så dypt og fullstendig integrert i unionen.</p> <p style="font-weight: 400;"><strong>Abstract in English:</strong><br /><strong>Finland as a Fully Integrated Nordic EU Member: Experiences During the Past Decade</strong><br />This article evaluates Finland’s experiences of EU membership over the past ten years. It does so by focusing on three key EU policy fields: (i) EU security and defence policy; (ii) EMU and the single market; and (iii) EU’s green transition. Subsequently, the article also discusses the implications of EU developments on Finnish parliamentary democracy. The analytical framework of the article draws on Europeanization literature, and the analysis focuses on adaptation pressures stemming from EU decision-making and projection of Finnish priorities to the EU level. The article suggests that several and severe EU crises have re-politized EU affairs in Finland. Amid this, the tightening strategic competition among the great powers in economic terms as well as an aggressive Russia and worsened outlook for international security have underlined the importance of the EU in advancing Finland’s economic and security policy interests in Europe and beyond. The analysis concerning the key policy sectors suggests a deep and broad political involvement of the Finnish government and parliament in projecting Finnish interests to, and adaptation of arrived decisions at, the EU level. Aware of its relative power, Finland however sees itself as one of the rule makers in Europe and beyond due to its full integration into the EU.</p>2023-12-21T00:00:00+01:00Opphavsrett (c) 2023 Juha Jokelahttps://tidsskriftet-ip.no/index.php/intpol/article/view/5980Østerrikes EU-medlemskap: institusjonelle og politiske implikasjoner2023-10-15T20:46:12+02:00Johannes PollakJohannes.Pollak@webster.ac.atPeter Slominskipeter.slominski@univie.ac.at<p>Østerrikes inntreden i Den europeiske union i 1995 har medført betydelige endringer i landets politiske, økonomiske, sosiale og kulturelle forhold. For å vurdere implikasjonene av EU-medlemskapet, gir denne artikkelen først en kort oversikt over EUs styresett for å undersøke Østerrikes handlingsrom til å forfølge sine interesser. Dette etterfølges av en diskusjon om hvordan Østerrikes medlemskap har påvirket utvalgte politikkområder, inkludert økonomi, landbruk og sikkerhetspolitikk, men også hvordan det har påvirket demokratiet og rollen til nasjonale parlamenter. I denne artikkelen viser vi at Østerrikes medlemskap i det indre marked og eurosonen i stor grad har påvirket landets monetære så vel som finanspolitiske suverenitet. Betydningen av EUs utenriks- og sikkerhetspolitikk for nasjonal politikk har vært mer beskjeden, gitt politikkområdets mellomstatlige karakter. På generelt grunnlag vil behovet for nasjonal tilpasning alltid være avhengig av forholdet mellom EU og nasjonale politiske strukturer (og grad av sammenfall rundt mål, prinsipper, prosedyrer og økonomiske instrumenter). Institusjonelt sett har EU-medlemskapet redusert de østerrikske lovgivende myndigheters rolle i politikkutformingen og samtidig styrket rollen til regjeringen og andre utøvende aktører.</p> <p><strong>Abstract in English:</strong><br /><strong>Institutional and Policy Implications of Austria’s EU Membership</strong><br />Austria’s 1995 accession to the European Union has brought significant changes to the country’s political, economic, social and cultural fabric. To assess the implications of an EU membership, this article first provides a brief overview of the EU’s governance system to assess Austria’s leeway to pursue its interests. This is followed by a discussion of how Austria’s EU membership has impacted selected areas including economic, agriculture and security policies but also with regard to democracy and the role of national parliaments. We show that Austria’s membership in the Single Market and the Eurozone has significant implications for the country’s monetary and even fiscal sovereignty, the involvement in EU foreign affairs and security policy have been more modest given the intergovernmental character of this policy domain. However, the level of adaptational pressure also depends on the relationship between the EU and national policy structures (objectives, principles, procedures, and financial instruments). In institutional terms, EU membership has also decreased the role of the Austrian legislature in the policy-making and strengthened the role of the government and other executive actors.</p>2023-12-21T00:00:00+01:00Opphavsrett (c) 2023 Johannes Pollak, Peter Slominskihttps://tidsskriftet-ip.no/index.php/intpol/article/view/6084EUs utenriks- og sikkerhetspolitikk og implikasjoner for Norge 2023-11-05T13:23:30+01:00Pernille Riekerpr@nupi.noMarianne Riddervoldmari@nupi.noElsa Gunnarsdottirelsa.lilja@nupi.no<p style="font-weight: 400;">EUs samlede respons på krigen i Ukraina illustrerer bredden i EUs utenrikspolitiske virkemidler og medlemslandenes økte vilje til å løse felles utfordringer innenfor EU systemet. Det har også blitt tydeligere hvordan EU og Nato i økende grad komplementerer hverandre. Krigen og en endret geopolitisk situasjon illustrerer også hvordan sikkerhet i økende grad spiller over i andre politikkområder i EU som handel, energi, teknologi, kommunikasjon og kritiske råvarer. Vi befinner oss dermed i en europeisk sikkerhetspolitisk kontekst som er radikalt endret siden 1994. En hovedutfordring for Norge er at avtalene med EU ikke reflekterer denne utviklingen. For å kompensere for dette må man dermed stadig søke å inngå nye avtaler for å sikre norske sikkerhetspolitiske interesser, noe som er krevende og uforutsigbart. Så langt har det for eksempel skapt utfordringer knyttet til en eventuell norsk tilknytning til EUs nye satellittkommunikasjonssamarbeid (IRIS²) og helseunion. Denne artikkelen diskuterer EUs utenriks- og sikkerhetspolitikk og implikasjoner for Norge. Vi redegjør for viktige utviklingstrekk og drivere av EUs utenrikspolitikk, før vi går litt mer i dybden på hva slags utenrikspolitisk aktør EU er i dag. Til slutt diskuterer vi betydningen av denne utviklingen for Norge.</p> <p style="font-weight: 400;"><strong>Abstract in English:</strong><br /><strong>EU Foreign and Security Policy and Their Implications for Norway</strong><br />The European Union’s (EU) collective response to Russia’s war on Ukraine illustrates the breadth of the EU’s foreign policy tools and Member States’ increased willingness to address common challenges within the EU-system. How the EU and NATO increasingly complement each other has also become clearer. The war and a changed geopolitical situation also illustrate how security increasingly spills over into other policy areas in the EU, such as trade, energy, technology, communication and critical raw materials. We therefore find ourselves in a European security policy context that has radically changed since 1994. A key challenge for Norway is that its agreements with the EU do not reflect these developments. To compensate for this, there is a continuous need to pursue new agreements in order to ensure Norwegian security interests, which is demanding and unpredictable. So far, there have been challenges related to potential Norwegian participation in the EU’s satellite-based communications collaboration (IRIS2) and the health union, for example. This article discusses the EU’s foreign and security policies, and implications for Norway. We outline important developments and drivers behind the EU’s foreign policy, before delving deeper into the kind of foreign policy actor the EU is today. Finally, we discuss the significance of this development for Norway.</p>2023-12-21T00:00:00+01:00Opphavsrett (c) 2023 Pernille Rieker; Marianne Riddervold, Elsa Gunnarsdottirhttps://tidsskriftet-ip.no/index.php/intpol/article/view/6114Det å stå utenfor EU gjør ikke Norges klimapolitikk mer ambisiøs2023-11-20T21:43:57+01:00Kacper Szuleckikacper.szulecki@gmail.com<p style="font-weight: 400;">Artikkelen diskuterer Norges klimapolitikk i lys av landets utenforskap. Til tross for påstander om at Norge, utenfor EU, kan ha større autonomi i utformingen av klimapolitikken, viser studien at dette ikke nødvendigvis fører til mer ambisiøse klimamål. Siden 2009 har Norge valgt å innordne seg etter EU, samarbeide på klimaområdet og oppdatere sine mål i tråd med de europeiske. Gjennom en sammenligning med Sverige, kommer artikkelen frem til at EU-medlemskapet ikke har begrenset Sveriges evne til å forfølge en ambisiøs klimapolitikk nasjonalt og internasjonalt. Artikkelen avdekker også utfordringene Norge står overfor som følge av sitt utenforskap, spesielt innenfor energisektoren, hvor avhengigheten av vannkraft og olje- og gassindustrien vanskeliggjør klimapolitiske tiltak. På tross av Norges internasjonale initiativer innen klimafinansiering og skogbevaring, argumenterer artikkelen for at EU-medlemskap ikke nødvendigvis ville begrense Norges ambisjoner som global klimaleder. Til slutt peker studien på utfordringene ved å stå utenfor EU og understreker behovet for en grundig vurdering av de potensielle fordelene og begrensningene ved utenforskapet.</p> <p style="font-weight: 400;">Abstract in English:<br />Staying Outside the EU Does not Make Norway’s Climate Policy More Ambitious<br />The article discusses Norway’s climate policy in light of the country’s non-membership status in the European Union (EU). Despite claims that Norway, staying outside the EU, may have greater autonomy in shaping climate policy, the study shows that this does not necessarily lead to more ambitious climate targets. Since 2009, Norway has chosen to align itself with the EU, cooperate on climate issues and update its targets in line with European ones. Through a comparison with Sweden, an EU member, the article examines how EU membership has not limited Sweden’s ability to pursue an ambitious climate policy nationally and internationally. The article also reveals the challenges Norway faces as a result of its outsider status, particularly in the energy sector, where dependence on hydropower and the oil and gas industry causes problems for climate policy. Despite Norway’s international initiatives in climate finance and forest conservation, the article argues that EU membership would not necessarily limit Norway’s role as a global climate leader. Finally, the study points to the challenges of remaining outside the EU and emphasizes the need for a thorough assessment of the potential benefits and limitations of such a position.</p>2023-12-21T00:00:00+01:00Opphavsrett (c) 2023 Kacper Szuleckihttps://tidsskriftet-ip.no/index.php/intpol/article/view/5898I blindsonen av norsk EU-debatt: EUs helseberedskap i kjølvannet av koronapandemien2023-08-07T15:57:10+02:00Øyvind SvendsenOyvindS@nupi.no<p style="font-weight: 400;">Denne artikkelen utfordrer den norske EU-debatten ved å sette søkelys på et oversett, men stadig viktigere politikkområde for europeisk samarbeid, nemlig helsepolitikk og mer spesifikt helseberedskap. EU har iverksatt store prosjekter knyttet til helseberedskap i kjølvannet av koronapandemien. Norge er omfattet av noen av disse gjennom EØS-avtalen, men står også utenfor viktige initiativer. Denne artikkelen tjener to formål: den kartlegger den pågående utviklingen i EU på helseberedskapsområdet og vurderer i hvilken grad nettopp dette området bør ta mer plass i den norske europadebatten og debatten om holdbarheten til dagens status quo. Artikkelen identifiserer videre to konkrete områder som er sentrale for Norge knyttet til helseberedskap. Det ene dreier seg om utviklingen av EUs helseunion og Norges politiske arbeid med å sikre formell tilgang til alle initiativene som nylig har blitt utviklet i EU. Det andre er virkningene EUs sterkt intensiverte arbeid med helseberedskap har for norsk helseindustri. Artikkelen konkluderer med at norske sårbarheter er særlig knyttet til det politiske utenforskapet, men at disse sårbarhetene må sees i sammenheng med eventuelle bidrag norsk helseindustri kan gjøre i det europeiske helsemarkedet dersom Norge blir tettere tilsluttet helseunionen.</p> <p style="font-weight: 400;"><strong>Abstract in English:</strong><br /><strong>In the Blind Spot of the Norwegian EU Debate: EU Health Preparedness After COVID-19</strong><br />This article challenges the Norwegian EU debate by focusing on an overlooked but increasingly important policy area for European cooperation, namely health policy and more specifically health preparedness. The EU has started major processes related to health preparedness in the wake of the coronavirus pandemic. Norway takes part in some of these processes through the EEA agreement but is also currently excluded from important areas. This article serves two purposes: it maps ongoing EU development in health preparedness and assesses the extent to which this area should occupy more space in the Norwegian EU debate, including the sustainability of the current status quo. The article further identifies two specific areas that are central to Norway in relation to health preparedness. The first concerns the development of the EU’s Health Union and Norway’s political work to ensure formal access to all the initiatives that have recently been developed in the EU. The other concerns the effects that the EU’s intensified work on health preparedness has for the Norwegian health industry. The article concludes that Norwegian vulnerabilities are particularly linked to Norway’s political role as an EU outsider, but that these vulnerabilities must be considered in the context of any contribution the Norwegian health industry can make in the European health market if Norway becomes more closely connected to the Health Union.</p>2023-12-21T00:00:00+01:00Opphavsrett (c) 2023 Øyvind Svendsenhttps://tidsskriftet-ip.no/index.php/intpol/article/view/6005Innenfor eller utenfor: Rammene for arbeidslivspolitikk ved ulike EU-tilknytninger2023-09-20T14:22:19+02:00Jon Erik Dølvikjed@fafo.noKristin Alsoskal@fafo.noAnne Mette Ødegårdamo@fafo.no<p>I debatten om Norges EU-tilknytning har konsekvensene for arbeidslivspolitikken stått sentralt. Denne artikkelen beskriver først hva striden om arbeidslivsregulering innenfor EØS har dreid seg om. Deretter drøftes hvordan de mest aktuelle alternativene til EØS-avtalen – en britisk-inspirert frihandelsavtale for industrivarer («norxit») og EU-medlemskap – kan påvirke rammene for den nasjonale arbeidslivspolitikken.</p> <p>Norxit vil gi økt formell handlefrihet, men økte barrierer for grensekryssende handel og arbeids- og tjenestemobilitet vil endre de økonomisk-politiske rammene for arbeidslivspolitikken. Å erstatte deltakelse i det indre markedet med en frihandelsavtale for varer, vil trolig føre til svakere vekst i investeringer, handel, produksjon og sysselsetting. Videre kan oppløsning av det «nasjonale kompromisset» om EØS-avtalen og svekket konkurranseevne for næringslivet bidra til at konfliktnivået i arbeidslivspolitikken og den økonomiske politikken skjerpes.</p> <p>EU-medlemskap vil i hovedsak gi samme formelle rammer for arbeidslivspolitikken som EØS-avtalen, men vil styrke det politisk-demokratiske grunnlaget for alliansebygging og påvirkning av EUs arbeidslivreguleringer. Et medlemskap kan innebære store omstillinger for landbruket og fiskerinæringen, men åpne nye eksportmuligheter for fiskeindustrien og havbruksnæringen. Tap av selvstendig pengepolitikk ved deltakelse i ØMU/euro vil legge økte byrder på finans- og lønnspolitikken, men videreføringen av nasjonal valuta i flere medlemsland illustrerer at det ikke er noen automatisk kopling mellom EU-medlemskap og ØMU.</p> <p><strong>Abstract in English:</strong><br /><strong>Inside or Outside: The Framework for Working Life Policies in Various EU Connections</strong><br />In the debate about Norway’s relationship to the EU, the consequences for working life policies have featured centrally. This article first describes what the strife over labour market regulation under the EEA-agreement has been about. Then it discusses how the most relevant alternatives to the EEA-agreement – a British-inspired free trade agreement and EU membership – may influence the ramifications for national working life policies.</p> <p>Norxit will increase the formal room for manoeuvre, but increased barriers to cross-border trade and mobility of labour and services will alter the economic-political frameworks for working life policies. Replacing participation in the single market with a free trade agreement will probably imply reduced growth in investment, trade, production and employment. Further, evaporation of the «national compromise» about the EEA-agreement, and weakened competitiveness for business, is likely to heighten the level of conflict in working life and economic policies.</p> <p>EU membership will mainly entail the same formal frameworks for working life policies as the EEA-agreement, but will strengthen the politico-democratic basis for coalition-building and influence on EU labour market regulations. Membership may imply significant adjustments for agriculture and fisheries, but can open new export opportunities for the seafood and fishing industry. Loss of independent monetary policy through memberhip in EMU/euro, will imply increased burdens on fiscal and wage policies, but the preservation of national currencies in a number of EU member states illustrate that there is no automatic coupling between between membership in the EU and EMU.</p>2023-12-21T00:00:00+01:00Opphavsrett (c) 2023 Jon Erik Dølvik, Kristin Alsos, Anne Mette Ødegårdhttps://tidsskriftet-ip.no/index.php/intpol/article/view/5999Landbruks- og fiskerinæringene i Norge: Klart utenfor, men stadig mer innenfor EU?2023-09-16T17:02:54+02:00Arild Aurvåg Farsundarild.farsund@uib.no<p>Denne artikkelen retter oppmerksomheten mot utviklingstrekk i landbruks- og fiskeripolitikken i Norge og EU etter iverksettingen av EØS-avtalen i 1994. Det argumenteres for at politikken på begge områder har blitt likere, og dette forklares ut fra at både Norge og EU må forholde seg til de samme internasjonale avtalene, at begge deler mange av de samme ideene angående hva som god politikk og at Norge i økende grad importerer lover og regler fra EU. Avslutningsvis argumenteres det med at fortsatt EØS-tilknytning vil være langt mindre utfordrende for landbruks- og fiskerinæringene enn en ny frihandelsavtale eller et EU-medlemskap.</p> <p><strong>Abstract in English:</strong><br /><strong>Agriculture and Fisheries in Norway. Outside, but Increasingly Inside the EU?</strong><br />This article draws attention to developments in agricultural and fisheries policy in Norway and the EU after the implementation of the EEA Agreement in 1994. It is argued that the policy in both areas has become more similar, and this is explained by the fact that both Norway and the EU must follow the same international agreements, that both share many of the same ideas regarding what constitutes proper policies, and that Norway is increasingly importing laws and regulations from the EU. In conclusion, it is argued that continued EEA association will be far less challenging for the agricultural and fishing industries than a new free trade agreement or EU membership.</p>2023-12-21T00:00:00+01:00Opphavsrett (c) 2023 Arild Aurvåg Farsund